به گزارش قدس آنلاین، حدود یک ماه از آغاز جدیدترین مرحله از تقابل نظامی میان ایران و ائتلاف آمریکا و رژیم صهیونیستی میگذرد؛ مرحلهای که بر اساس محاسبات اولیه طراحان آن در پنتاگون و کابینه نتانیاهو، قرار بود با سناریوی ترور رهبران و فرماندهان، فروپاشی سریع نظام و براندازی خیابانی همراه باشد. اما واقعیت میدانی روایتی کاملاً متفاوت رقم زده است.
یک تحلیلگر ارشد مسائل راهبردی در گفتگو با فارس، با اشاره به شکست سناریوی موسوم به «چکش نیمه شب» تصریح کرد: «طراحان این جنگ تصور میکردند با حذف فیزیکی فرماندهان کلیدی، ساختار قدرت در ایران طی چند روز اول متلاشی شده و موج اعتراضات خیابانی جایگزین آن خواهد شد. اما آنچه رخ داد، نه فروپاشی، که ظهور یک ساختار دفاعی منسجم و چندلایه با پشتیبانی مردم و دست برتر در میدان بود. ایران با رویارویی مقابل قویترین ارتش جهان و متحدان منطقهای آن، نه تنها سقوط نکرد، بلکه توانست معادلات را به سود خود تغییر دهد.»
بستن تنگه هرمز؛ نماد تحقق تهدیدها
از جمله شاخصترین جلوههای این دست برتر، بسته شدن تنگه هرمز بود. این تحلیلگر با تأکید بر اینکه آمریکا با وجود تمام ادعاها نتوانست این مسیر حیاتی را بازگشایی کند، گفت: «آمریکا دروغهای زیادی درباره بازگشایی تنگه هرمز منتشر کرد، اما واقعیت میدانی خلاف آن را ثابت نمود. این نخستین بار در تاریخ معاصر بود که یک قدرت منطقهای بدون هیچ تردیدی، مهمترین گلوگاه انرژی جهان را در مقابل آمریکا میبندد و ایالات متحده نیز عملاً چارهای جز پذیرش آن ندارد.»




نظر شما